lördag 15 januari 2011

Napp vs tutte


När börjar man med napp? Eller hur vet man när man ska börja, om man ska börja? Helmina har inte fått napp ännu. Tycker inte det har funnit behov. Men igår var hon vaken i över fyra timmar och det var rekord. Hon har aldrig snuttat speciellt mycket men igår snuttade hon jättemycket.

Mats gick ner och kokade en napp så att vi skulle kunna prova om det hjälpte. Vi sade att hon kunde få napp ibland när hon ska sova och är lite extra snuttig. Men när jag började ge henne nappen spottade hon bara ut den. En gång behöll hon den i två sekunder och mina ögon blev tårfyllda. Jag blev svartsjuk på nappen. Ja, jag tänkte att nu kanske hon inte vill ha mammas tutte längre. Jag beslöt ganska snabbt att vi skulle skita i nappen och hon var så nöjd med mammas tutte och somnade om ganska snabbt.

Jag kände mig genast hemsk som försökt stoppa in denna gummigrej i hennes mun. Hon var kanske lite konstig i magen och ville bara ha närhet och trygghet och jag försökte trycka in den där saken. Nej, än så länge klarar hon sig bra utan napp och slipper den. Det är mycket bättre med mammas smaskiga mjölkbar som har öppet dygnet runt.

5 kommentarer:

Annica sa...

Jag har ingen aning om när man börjar med napp och hur man vet att man ska använda napp men jag tycker det låter som du har full koll på läget:)Kramar

Jessica sa...

Vilde tog inte nappen de två första månaderna, han spottade ut den direkt. Men vi övade för vi ville att han skulle ha den, det är ju olika hur mycket man orkar själv. När han var ledsen och så så blev det ju som sagt en ljuddämpare. Och jag lät aldrig Vilde snutta på mig så allt är så olika hur man väljert att göra, följ din känsla :-)

Paulina sa...

Melker fick napp därför att han använde mig som det innan. Han var åtta dagar när han fick den, tidigt. Man brukar rekommendera att de ska vara 14 dagar innan nappen, så att amningen, sugteknik mm fungerar som den ska. Men ja, det var nödvändigt med napp för oss. Fick såriga bröstvårtor och de behövde en paus. Känner du inte att du inte ska ge henne napp nu, så behöver hon nog inte det :-) Kram

Mahatma sa...

Mina barn har inte haft napp.Som det låter är hon väl inte i behov av det. Verkar onödigt att truga. Gå på din egen känsla då kan det aldrig bli fel♥ fin hon är förresten.

>Foorden sa...

Vi tänkte inte ge Jack napp, ville inte göra honom beroende men efter några veckor upptäckte vi att hans sugbehov var stort och jag blev hans napp. Nu fungerar det jättebra, han har bara napp när han ska sova eller åka bil. Jag tycker inte du ska känna att nappen konkurrerar ut dig, lillan kommer bara att ha ögon för dig under lång tid. Lycka till...