måndag 4 juni 2012

Montessori

Nu ikväll så har vi varit på informationsmöte på Helminas blivande dagis. Det är ett dagis som följer montessoripedagogiken. Jag har helt ärligt inte varit så insatt i deras sätt att arbeta. Men efter mötet idag så känns det så rätt att sätta Helmina där. Deras sätt att jobba med barnen är helt fantastiskt. Allt är anpassat efter barnen och deras behov. Utan att veta om det så har vi faktiskt börjat förbereda Helmina på mycket. Så som att lära henne att tacka för sig och att hon alltid får vara delaktig i allt som vi gör. Men jag tycker att alla barn ska lära sig att tacka för sig. Sen är de lite mer modiga på förskolan för där får de äta från porslin och dricka ifrån glas. Det är ju i och för sig inget konstigt, men barnen får även duka undan efter sig och skrapa av sin tallrik osv. Tycker att det är superbra men jag är lite för rädd om mitt porslin än så länge, så hon får väl öva där först.

Jag känner mig väldigt lugn över att Helmina ska gå där. Hon kommer att stortrivas. Min lilla stora tjej ska börja dagis, det är ju helt galet. För mig personligen så känns det även som ett stort plus att det är litet. Tycker det blir mer personligt då. Helmina kommer nog trivas så bra att vi får släpa hem henne på dagarna. Visst, det blir lite mer bilåkning eftersom vi valt detta dagis, men för mig så är det så viktigt att det känns rätt.

Inga kommentarer: