lördag 19 mars 2011

Kyrkan

Idag har Alfons dragit bort molnen från himlen inför sin lillasysters stora dag. Vändla och Alfons kommer nog också att sitta med i kyrkan men det är nog bara Helmina som ser dem. Vi ska sjunga fina psalmer och prästen ska hälla vatten på hennes huvud. Jag tycker faktiskt att det är en fin ceremoni. När Alfons dog så sa jag att jag kan förstå de som blir kristna eller religiösa. Inte för att jag är praktiserande kristen själv men jag har funnit ett inre lugn.

På tisdagarna på kyrkis träffar vi en präst och han berättar lite om gud och vi sjunger några fina psalmer. Jag tycker att det är så mysigt. Sist pratade han om hur viktigt det var att ta vara på familjen och så. Jag höll nästan på att börja gråta. Jag suger i mig av varje ord. Många tycker nog att det är fjantigt. Kanske hade jag själv tyckt det om vi inte förlorat Alfons. Fast jag har alltid gillat kyrkan och präster. Tycker det är något lugnande med dem.

Inga kommentarer: