fredag 3 oktober 2014

Något kan alla göra

Jag är en sådan som oftast ignorerar tiggare, men mår innerst inne dåligt när jag gör det. Idag kände jag att det måste bli ändring på det. Utanför Coop satt det en kvinna och tiggde pengar. Fast tiggde är också fel ord, för hon satt bara där med sin burk framför sig. Ögonen var brungula och sorgsna. Jag gestikulerade att jag skulle köpa mat åt henne och hon nickade. Jag plockade ihop en kasse med mat, frukt och dricka. När jag kom ut och gav henne kassen blev hon väldigt tacksam och började äta en banan på en gång. Hon var kanske jättehungrig och inte hade ätit något på hela dagen.

Jag förstår att man kanske inte vill ge pengar ifall man tror att det är organiserad brottslighet, men lite mat kan man i alla fall bidra med. Man behöver inte köpa en hel kasse utan kanske bara en banan eller en dricka. Jag tror inte att du kommer sakna den tian. Vill du inte ge något som kostar pengar så kan du ge personen i fråga ett leende i alla fall, för det kostar inget.

Jag ångrade efteråt att jag inte frågade henne ifall hon behövde några kläder. Har hur mycket som helst som bara ligger och samlar damm. Nästa gång jag ser henne ska jag fråga. Snart kommer vintern och vi vet inte hur hennes bostadsförhållande ser ut. Hon har garanterat inte satt sig där frivilligt. Alla människor som varje dag ignorerar eller ser ner på henne, skäms på oss. Varför skulle hon vara mindre värd än dig och mig?

Inga kommentarer: