onsdag 28 december 2011

Tvångstanke

Jag stod nyss inne i Helminas rum och funderade över när hon ska få flytta in där. Aldrig kom jag fram till. Inte riktigt än i alla fall. Tänk, min lilla tjej ensam i ett rum flera meter ifrån mamma. Tids nog. Tänk snart är hon 21 år och då kommer jag ångra att jag inte njöt mer av henne som liten. Tror knappast att hon mår dåligt av att sova inne hos oss ett tag till. Vem har sagt att det ska vara si eller så? Det är något vi människor skapat själva med tiden. Jag vill ha henne nära så länge som möjligt.

Jag blir lugn av att ligga i sängen och höra henne andas eller snarka. Tycker inte om när man knappt hör henne. Då måste jag gå upp och känna efter om hon andas. Det blir till en tvångstanke. Ligger jag kvar så börjar jag tänka att jag aldrig skulle förlåta mig själv om hon låg livlös när vi vaknar, eftersom jag hade tänkt på det. Så det slutar med att jag går och känner om hon andas. Sedan kan jag somna.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att höra att det finns fler som gör sådär...! :) Trots att Tilda har fyllt två år så sover hon fortfarande hos oss, och jag avskyr också att inte höra henne andas. Blir så trött på kommentarer om att de "borde" sova i eget rum. Hon är nöjd, och vi är nöjda. Älskar ju att ha henne hos mig, så varför flytta på henne?!

God fortsättning förresten! Och grattis till syskonet! :)

Anonym sa...

Gör det först när det känns rätt tycker jag. F sov inne hos oss i sin spjälsäng tills han blev 2½. Då fick han stor säng och flyttade till eget rum eftersom lillebror var på gång. (I samma veva tog jag även bort andningslarmet... *skäms lite, fast bara lite*) Varför ska ni flytta på henne om alla är nöjda? Gå på din känsla. Kram, Lina

Änglamamma sa...

Jag tycker också att det är skönt att höra andra som känner likadant. I fleras ögon är jag nog konstig som tänker som jag gör. Tack för era kommentarer. Kram

Christina sa...

Du är du, och du gör som ni mår bäst av. Har aldrig brytt mig om vad andra tycker när det gäller mina barn. Tror snarare att de som ifrågasätter, har något tvivel i sig.
...follow your heart, Anna...det är det bästa. Se bara vilken trygg, harmonisk och glad tjej du har, och det på grund av er!
Kram!
Cicki Hygrell