fredag 1 november 2013

Inte med i leken

Visste ni att egentligen ska alla bus eller godis sugna barn bara knacka på hos de som har ställt ut en pumpa. Det betyder att man är med i leken. Alltså är jag inte med i leken. Kanske kommer jag också att bli det när mina barn förstår att man kan klä ut sig och knacka på hos någon och få godis. Jag är verkligen inte med i denna lek än.

Helmina börjar fatta och imorse sa hon att hon också vill klä ut sig till spöke och gå och få godis. Jag hoppas att hon har glömt det till nästa år. Troligtvis inte. Jag är glad så länge de inte går och knacka dörr. Jag hoppas att svenskarna kan ta till sig hela traditionen och bara knacka på de som är med i leken. 

Jag förstår att det är jätteroligt för barnen. Men jag har inte vant mig vid detta då inte denna tradition fanns när jag var liten. Känner mig gammal för att jag kommer nog behöva ett par år till att få in detta.

2 kommentarer:

julia sa...

Inte värre än påskkärringar som kommer :) en fördel med att bo i lägenhet med låst port mitt i stan är att ingen kommer :) haha!

Anonym sa...

Jag tycker det här är en gräslig tradition!!! I USA går man som du säger bara till dem som har pumpor utanför, hela familjen klär ut sig och går tillsammans, det är en jättestor högtid där, om inte tom den största. Här i Sverige går barn runt utan att ens klä ut sig för att tigga godis o får de inget godis kastar de ägg. Ska man ta en annans tradtion så ska man ta med sig hela tycker jag! Min dotter kommer aldrig någonsin få fira halloween, här "firar" vi allhelgona istället.