måndag 22 juli 2013

För grovt

Häromkvällen läste jag en av Helminas favoritböcker. Ett stycke i den handlar om att Ingrid och hennes pappa ska handla mat till middagen. De handlar fisk och på en av bilderna så går Ingrids pappa med fisken under armen. Helmina pekar på bilden och frågar ifall fisken sover. Vad svarar man på det? Att den är död och ska ätas. Jag tyckte det kändes olustigt att säga så. Kommer inte exakt ihåg vad jag sa. Men helt plötsligt kändes det så hemskt att berätta att man dödar djur för att äta dem.
 
Ibland läser vi om de tre små grisarna. I slutet av boken kokar grisarna vargen och äter upp honom. Är inte det lite för grovt för att vara i en barnbok? Är det bara jag som reagerar starkt på sådant?
 
Ibland kan jag känna mig dum bara av att ha smällt en mygga framför henne. Jag vill inte lära henne att det är ok att döda djur. Även om jag får panik och trampar på en spindel ifall jag ser en, så är jag väldigt noga med att inte hon ser. Hon får aldrig springa och jaga fåglar eller andra djur.
 
Jag kanske överreagerade i detta, men jag tror att våld föder våld. Jag vill hellre att hon ska ta hand om djuren. Även om jag är rädd för spindlar, måsar och allt vad det är, så vill jag inte föra över det på mina barn. Nu börjar detta spåra ur. Bäst jag försöker sova. God natt!

Inga kommentarer: